Projecten

 

Het nieuwe koffer semester komt er bijna aan! Dat betekent dat jullie natuurlijk allemaal al aan het aftellen zijn tot de keuzeavond. Op de keuzeavond kun je jezelf inschrijven op je favoriete project. Om je alvast van wat voorbereidende literatuur te voorzien, zijn hieronder de projecten terug te lezen. De laatste kondigen we volgende week aan!

 

PS EN ZO IS HET LEVEN
Regisseur: Merel van Lieshout, repeteert op woensdag.
1.Ik ben Merel.
2. Ik ben zevenentwintig jaar.
3. Een jaar geleden studeerde ik af.
Dit zijn drie dingen die ik zeker weet.
Ik geef jullie er nog drie:
4. Elke dag word ik één dag ouder.
5. Elke dag dat ik ouder word, weet ik minder dingen zeker dan de dag daarvoor.
6. Soms zou ik willen dat ik wist hoe alles moest.
Als ik een voorstelling maak, begin ik met een vraag. Er ligt dus nog niks vast. Wat ik al wel weet: op dit moment vraag ik me af hoe alles moet.
We zullen proberen die vraag te beantwoorden.
We zullen doen alsof we het antwoord hebben.
We zullen toegeven dat we het antwoord niet hebben.
We zullen er teksten over schrijven.
We zullen beelden maken.
We zullen niet meer weten hoe het moet.
We zullen verbaasd zijn over het feit dat uiteindelijk alles samenkomt in een lichte, dynamische voorstelling over ons en daarmee over iedereen.
En: we zullen samenwerken met PS en zo is het leven, een band die bestaat uit vier zangers en muzikanten. Zij weten ook niet hoe het moet en daarover schrijven ze liedjes.

LESSEN ELEMENTAIR SPEL
Docent: Dirk Hulsenboom, repeteert op woensdag.
Mijn naam is Dirk Hulsenboom en ik zit nu in het derde jaar van de Academie voor Theater op de FHK in Tilburg. Het komende semester geef ik spel-les. We gaan op een speelse manier de elementen van het toneelspelen onderzoeken en ter afsluiting van de reeks spelen we op het Kofferfestival een korte presentatie van wat jullie geleerd hebben.
Ik heb er zin in!

SHOW
Regisseur: Lennart Kalkman, repeteert op maandag.
Ik stel me een SHOW voor die bestaat uit een aaneenschakeling van rampen: kleine rampen; grote rampen;natuurrampen; persoonlijke rampen; financiële rampen; hygiënische rampen: et cetera, et cetera. Deze SHOW moet een hoog tempo hebben en de verschillende rampen worden liefst niet ingeleid, noch wordt verteld wat er daarna gebeurt.
Andy Kaufman is een inspiratiebron voor de voorstelling. Hij gaf optredens waarvan je op voorhand niet kon weten wat er gebeurde: hij slikte degens, las romans volledig voor of showworstelde met vrouwen. Hij was altijd bezig om zijn publiek op het verkeerde been te zetten. Ik denk dat zijn werk en leven ons kan inspireren, zonder dat we een voorstelling over hem maken.
Er is nog geen toneeltekst; daarom heb ik spelers nodig die zelf met verhalen komen: anekdotes, nieuwsfeitjes en persoonlijke geschiedenissen, waarin een soort van ramp voorkomt. Ook is het handig als de spelers flexibel zijn ten opzichte van het materiaal waarmee ze komen: misschien wordt jouw inbreng op een andere manier uitgewerkt dan je verwachtte.

FILMPROJECT
Regisseur: Gegam Soghomonyan, repeteert op maandag.
Heb je altijd al in een film willen spelen? Dan is dit het project voor jou.
In het halfjaar project dat in september begint ga ik met mijn groepje een korte film maken.
Een speelfilm van ongeveer 20 tot maximaal 30 minuten.
Omdat ik nog niet weet wie mijn spelers zijn is het moeilijk om de inhoud van de film te bepalen. Hiervoor moet ik dus eerst mijn groepje ontmoeten.
Wat ik wel over het project kan vertellen is het proces. Dit is heel anders dan een theaterproductie.
In principe hebben we 12 (maandag) avonden en 2 zaterdagen om de film te maken. Maar in de praktijk is dit veel te weinig tijd…
Ik denk dat we vooral in het begin wat gebruik gaan maken van de normale (maandag) repetities. Maar later vooral nieuwe lange dagen moeten inplannen. Dit betekent dat je veel tijd moet kunnen en willen investeren in het project. Dus als je alleen de maandag avonden kunt en verder geen tijd meer hebt… dan is het niet zo handig als je je wilt inschrijven voor de film.
We beginnen eerst met wat lessen camera acteren.
Vervolgens veel plannen en regelen. Zoals locaties, kostuums, etc.
Repeteren voor de opnames.
Opname dagen, denk aan 10 dagen.
Monteren.

EVERYTHING NOW.

Regisseur: Jorg van den Kieboom, repeteert op dinsdag.

 

Inspiratiebron:

In de fotoserie The Aftermaths portretteert Anna-Lena Krause haar

vrienden op het moment dat ze na een of meerdere slapeloze nachten

de club verlaten. Ze heeft ze over een periode van ongeveer een jaar

gefotografeerd, meestal tussen een uur of tien in de ochtend en twee

uur ‘s middags in Berlijn.

 

“In deze momenten van intense vermoeidheid komt er iets puurs naar

boven. Tegenwoordig hebben we allemaal een duidelijk idee van onze

identiteit, gevormd door de maatschappij waarin we leven. In deze

momenten van uitputting zie ik iets echts, zonder beperkingen en

verwachtingen. Dat probeer ik te vangen.”

In de voorstelling gaat het over die uren. Over de uitputtingsslag en het

verliezen van jezelf in muziek en de mensen met wie je de avond beleeft.

Kun je die uren zien als ontsnapping? En waarvan moet er worden ontsnapt?

 

Werkwijze:

De repetities zullen fysiek zijn afgewisseld met opdrachten en gesprekken

met de spelers. Vanuit die gesprekken en opdrachten zal ik zelf teksten

schrijven.